Iezer Păpuşa 2000
Se spune că moartea binelui este mai bine. Deşi nu era un aparat cu pretenţii, aparatul meu foto era destul de bun pentru ce-mi trebuia. În 2000 mi-am zis că nu fac suficiente poze cu el, aşa că am împrumutat unul care pe acelaşi film făcea un număr dublu de poze. Proastă alegere am făcut şi aveam să constat asta pe drum când era deja prea târziu. Pe lângă faptul că am ratat o mulţime de poze (mecanismul de antrenare a filmului dădea rateuri), şi calitatea celor reuşite a fost şi ea slabă ! Scumpul mai mult păgubeşte !

1. cabana Voina - lacul Iezer - Crucea Ateneului - Iezerul Mare - Roşu - Bătrâna - Plaiul lui Pătru
2. cabana Voina - cabana Cuca - şaua Grădişteanu - Păpuşa

Pentru anul 2000 ne-am propus să ajungem în Iezer-Păpuşa. Acest masiv deşi foarte aproape de Făgăraş şi Piatra Craiului, nu împrumută de la aceştia şi spectaculozitatea. Vârfurile sale depăşesc 2400 m, dar creasta în sine e foarte largă, atenuând mult din senzaţia de înălţime. Mai greu este de urcat sau de coborât din creastă decât parcurgerea ei. Pentru cine vrea de la munte mai mult, acest masiv rămâne doar o opţiune de rezervă sau relaxare.
Am ajuns cu maşina până la cabana Voina pe un drum cam 'desfundat' în ultima parte. Pe lângă cabană, o mulţime de corturi cu turişti veniţi 'la' munte cu grătare şi bere. Printre ei, doar puţini 'rătăciţi' care au treabă cu muntele. Prima excursie vizează vf.Iezer. Traseul parcurge o porţiune de drum forestier până la intersecţia cu drumul către cabana Cuca. De aici noi continuăm spre stânga tot pe drumul forestier, care devine din ce în ce mai 'rupt'. Ajungem la intersecţia cu traseul ce duce către refugiul Bătrâna (distrus în 1999), şi de unde traversând apa, vom începe să urcăm prin pădure. Un urcuş obişnuit prin pădure (obositor şi plictisitor !). La ieşirea din pădure, traseul continuă prin jnepeniş până la lacul şi refugiul Iezer. Facem o pauză şi mai luăm ceva apă dintr-un izvor.
De la lacul Iezer urcăm în serpentine scurte până în şaua 'La Crucea Ateneului', loc de intersecţie a mai multor trasee. Am ajuns în creastă şi continuăm spre dreapta, poteca ocolind vf.Iezerul Mare, apoi urcăm încet pe vf.Roşu care este şi cel mai înalt vârf din masiv. Loc de odihnă dar si de admirat priveliştea atât către Făgăraş şi Piatra Craiului dar şi către mai apropiatul vârf Păpuşa. Tot de aici pleacă şi traseul pe care se poate ajunge în creasta Făgăraşului. Poteca noastră se îndreaptă iar către dreapta spre vf.Piscanu, fiind puţin conturată prin iarba înaltă, ce ar reprezenta o problemă pe timp de ceaţă, platoul foarte larg putând pune probleme de orientare. Se coboară lent până sub vf.Bătrâna unde facem şi pauza de masă.
Urcăm apoi până aproape de vf.Bătrâna, unde întâlnim şi traseul pe care vom coborî pe Plaiul lui Pătru. Poteca de creastă continuă către vf.Păpuşa. Puţin mai jos de această intersecţie se găseşte un izvor foarte util pentru cei ce vor continua traseul de creastă dar şi pentru noi deshidrataţi de soarele ce ne-a însoţit toată ziua. Noi începem să coborâm pe Plaiul lui Pătru, coborâre ce nu este dificilă ci doar obositoare. La limita pădurii întâlnim şi nelipsitele stâni cu nelipsitele lătrături de rigoare. Coborârea continuă prin pădure încă o bucată bună, şi vom ieşi din ea exact la intersecţia de dimineaţă (cea către cabana Cuca). Ajungem astfel curând la 'casa' de vacanţă instalată lângă cabana Voina.
Dacă turişti care să meargă pe munte nu pre găseşti în camping, găseşti în schimb mai mulţi câini fără stăpân care te însoţesc pe munte şi care ştiu traseul destul de bine. Dintre aceştia, unul ne-a însoţit pe tot parcursul traseului, rămânând la o distanţă de 'siguranţă' deşi nu ne-a refuzat atunci când i-am oferit ceva de mâncare. Pe creastă în apropierea vârfului Iezer, am trecut pe lângă o turmă de oi, păzită de cioban dar şi de câini, şi 'însoţitorul' nostru a dispărut. Am crezut că s-a întors din drum, dar a reapărut după ce am depăşit binişor turma de oi.
După o zi de pauză, plecăm într-o nouă excursie, de această dată către vf.Păpuşa. Urmăm drumul forestier până la cabana Cuca, drum care, deşi mai dificil pe unele porţiuni ar putea fi parcurs de maşini. Cabana Cuca, mică şi curăţică oferă cazare dar nu şi de mâncare. De aici traseul începe să urce abrupt prin pădure şi continuă la fel până când aceasta se termină. Ieşim într-o pajişte largă, traseul nostru fiind destul de ambiguu printre smocuri înalte de iarbă. Nici panta nu se 'îndulceşte' şi ne pune din nou rezistenţa la încercare. Vom ajunge astfel în şaua Grădişteanu loc de intersecţie de trasee. Găsim aici şi un izvor de unde mai completăm rezervele de apă.
Din şaua Grădişteanu urcăm spre stânga către vf.Păpuşa, panta fiind parcă mai puţin abruptă. Ajunşi pe vârf, avem vizibilitate spre Piatra Craiului (care pare foarte aproape), şi ceva mai în spate se zăresc Bucegii. Înspre nord şi vest coama lungă a Făgăraşului. Facem pozele de rigoare (din păcate nereuşite !), apoi începem să coborâm înapoi spre şaua Grădişteanu unde facem şi pauza de masă. Coborârea către cabana Cuca, la fel de 'plăcută' ca şi urcarea, ne cam oboseşte mai ales picioarele. Alături de noi acelaşi căţel (căţea cred) ne-a însoţit pe tot parcursul zilei. Această ieşire a fost şi ultima din masivul Iezer-Păpuşa, care fără să impresioneze, merită parcurs măcar odată.